معرفی کتاب چرا میخوابیم نوشته متیو واکر

به رسم جمعه های FRIBOOK ، امروز کتاب چرا میخوابیم یا Why We Sleep که فوق العاده خواندنی است و…
دسته بندی : کتاب
کتاب چرا میخوابیم
۵/۵ (۲)

به رسم جمعه های FRIBOOK ، امروز کتاب چرا میخوابیم یا Why We Sleep که فوق العاده خواندنی است و اثر متیو واکر می‌باشد.

دانشمندان یک روش درمانی جدید و انقلابی کشف کرده‌اند که باعث می‌شود عمر طولانی‌تری داشته باشید

این روش، حافظه‌ی شما را تقویت کرده و خلاق‌ترتان می‌کند. باعث می‌شود جذاب‌تر به نظر برسید. شما را لاغر نگه می‌دارد و هوس‌های غذایی را کاهش می‌دهد. از شما در برابر سرطان و زوال عقل محافظت می‌کند. از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. خطر سکته‌ی قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.، چه برسد به دیابت. حتی احساس شادی بیشتر و افسردگی و اضطراب کمتری خواهید داشت.

خلاصه‌ای از آنچه در کتاب چرا می خوابیم خواهید خواند:

فکر می‌کنید هفته‌ی گذشته خواب کافی نداشته‌اید؟ آیا می‌توانید آخرین باری را به‌یاد آورید که بدون زنگ ساعت از خواب بیدار شدید و بدون نیاز به کافئین احساس شادابی داشتید؟ آیا می‌دانید چرا میخوابیم و نیاز است چگونه و به چه میزان بخوابیم؟ اگر جوابتان به هریک از این سؤالات «نه» است، شما تنها نیستید. دوسوم بزرگسالان در تمام کشورهای توسعه‌یافته نمی‌توانند هشت ساعت خواب‌شبانه‌ی توصیه‌شده را داشته باشند. همچنین اکثر ما نمی‌دانیم چرا می خوابیم و ماهیت خواب چیست.

شک دارم که از این واقعیت شگفت‌زده شده باشید، اما ممکن است از عواقب آن شگفت‌زده شوید. به‌طور معمول، خوابِ شبانه‌ی کمتر از شش یا هفت ساعت به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می‌زند و خطر ابتلا به سرطان را بیش از دو برابر می‌کند. خواب ناکافی یکی از عوامل مهم در سبک زندگی است و تعیین می‌کند که آیا شما به بیماری آلزایمر مبتلا خواهید شد یا خیر. در کتاب چرا میخوابیم به تفصیل توضیح داده شده که خواب ناکافی (حتی کاهش اندک آن فقط به مدتِ یک هفته) سطح قند خون را به‌شدت مختل می‌کند، تاجایی‌که در زمره‌ی پیش‌دیابتی‌ها طبقه‌بندی می‌شوید. خواب کوتاه احتمال انسداد و تنگ شدن رگ‌های قلب را افزایش می‌دهد و شما را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و نارسایی قلبی قرار می‌دهد. براساس جمله‌ی خردمندانه‌ی شارلوت برونته که گفته بود «ذهن ناآرام بالش بی‌قرار می‌سازد»، اختلال خواب در افزایش اوضاع نامساعد روانی، ازجمله افسردگی، اضطراب و خودکشی، نقش زیادی دارد.

شاید شما نیز متوجه شده‌اید که وقتی خسته‌اید تمایل بیشتری به غذا خوردن دارید. این تمایل تصادفی نیست. خوابِ خیلی کم موجب افزایش هورمون گرسنگی و کاهش هورمون سیری می‌شود. با وجود اینکه معده‌تان پر شده، هنوز هم می‌خواهید بیشتر غذا بخورید. افزایش وزن در بزرگسالان و کودکانی که دچار کمبود خواب هستند اثبات شده است. بدتر از آن، اگر بخواهید رژیم بگیرید اما همزمان خواب کافی نداشته باشید، رژیمتان بیهوده است، زیرا بیشترِ وزنی که از دست خواهید داد متعلق به توده‌ی عضلانی بدن است، نه چربی.

با درنظرگرفتن مجموع پیامدهای مربوط به سلامتی، که مطرح شد، پذیرفتن این رابطه‌ی اثبات شده آسان‌تر می‌شود: هرچه خواب شما کوتاه‌تر باشد، طول عمرتان هم کوتاه‌تر خواهد بود. بنابراین، این گفته‌ی قدیمی که «من وقتی می‌خوابم که مرده باشم» مضر است. اگر این طرز فکر را قبول کنید، زودتر خواهید مرد و کیفیت آن زندگی(ـِکوتاه‌تر) افتضاح خواهد بود. کِش محرومیت از خواب فقط می‌تواند تا پیش از آنکه پاره شود، کشیده شود. متأسفانه، انسان درحقیقت تنها گونه‌ای است که عمداً خود را از خواب محروم می‌کند، بدون اینکه سود معقولی کسب کند. همه‌ی مؤلفه‌های سلامتی و لایه‌های ظاهراً بی‌شمارِ بافتِ اجتماعی، براثرِ غفلت پرهزینه‌ی ما از خواب، در حال از بین رفتن هستند: هم ازنظر انسانی و هم ازنظر مالی. تاجایی‌که سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع کمبود خواب در کشورهای صنعتی را اعلام کرده است. تصادفی نیست که کشورهایی که، طی یک قرن گذشته، زمان خواب در آنها به طرز چشمگیری کاهش یافته است (مانند آمریکا، انگلستان، ژاپن، کره‌جنوبی و چندین کشور در اروپای غربی) بیشترین رشد افزایش را در بیماری‌های جسمی و اختلالات روانی ذکرشده متحمل شده‌اند.

ساختار کتاب چرا می خوابیم

یادداشت آخر این بخش درباره‌ی ساختار کتاب چرا می خوابیم است. فصل‌ها با ترتیبی منطقی نوشته شده‌اند و در چهار قسمت اصلی حکایت از چرخه‌ای روایی دارند. بخش اول از این چیز مسحورکننده، که خواب نامیده می‌شود، رمزگشایی می‌کند: چیست و چه نیست، چه کسانی می‌خوابند، چقدر می‌خوابند، انسان چگونه باید بخوابد (اما اینطور نمی‌خوابد) و اینکه چگونه خواب در طول زندگی شما یا فرزندتان تغییر می‌کند، به سمت بهتر شدن می‌رود یا بدتر شدن.

بخش دوم

کتاب چرا میخوابیم جزئیات خوبی‌ها، بدی‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از خواب و کمبود خواب را مطرح می‌کند. ما تمام مزایای حیرت‌انگیز خواب برای مغز و بدن را بررسی می‌کنیم و نشان می‌دهیم که ابزار همه‌کاره‌ی خواب برای سلامتی و تندرستی در واقع چیست. سپس به این موضوع می‌پردازیم که چگونه و به چه دلیل کمبود خواب به باتلاق ناخوشایندی از ناخوشی‌های مزاجی، بیماری و مرگ زودهنگام منجر می‌شود ـ هشداری در مورد خواب.

بخش سوم

از منظر علمی مطالبی را در مورد گذرگاهی ایمن ازخواب به دنیای خیالی رؤیاها بیان می‌کند. همه‌ی موارد ذیل روشن خواهند شد: از نگاه کردن به مغز افرادی که درحال رؤیا دیدن هستند و اینکه چگونه دقیقاً خواب‌ها الهام‌بخش ایده‌های برنده‌ی جایزه نوبل می‌شوند، ایده‌هایی که جهان را دگرگون می‌کنند، تا این موضوع که آیا کنترل رؤیاها واقعاً امکان‌پذیر است یا خیر و آیا چنین چیزی اصلاً عاقلانه است یا خیر.

بخش چهارم

ابتدا ما را در کنار تخت‌خواب قرار می‌دهد و اختلالات بی‌شماری در مورد خواب، از جمله بی‌خوابی، را توضیح می‌دهد. دلایل بدیهی و نه چندان بدیهی را برای شما توضیح می‌دهد؛ اینکه چرا برای بسیاری از ما داشتن یک خواب خوب در شب دشوار است. در ادامه، براساس داده‌های علمی و بالینی و نه براساس شایعات یا پیام‌های مارک‌های تجاری، بحثی صریح در مورد قرص‌های خواب مطرح می‌شود. سپس به جزئیات روش‌های درمانی جدید و بدون دارو پرداخته می‌شود که برای داشتن خوابی بهتر، ایمن‌تر و مؤثرتر هستند. با گذار از رختخواب به سطح خواب در جامعه پرداخته می‌شود و متعاقباً از تأثیر تأمل‌برانگیز خواب ناکافی در آموزش، پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی و کسب‌وکار مطلع خواهیم شد. شواهد موجود، همه‌ی باورها درمورد سودمندی ساعات طولانی بیداری و خواب کم در تحقق مؤثر، ایمن، سودآور و اخلاق‌مدارانه‌ی اهداف را در هریک از این زمینه‌ها نابود می‌کند. در نتیجه‌گیری کتاب، با امیدی خوش‌بینانه و واقعی، نقشه‌ی راه ایده‌هایی را ارائه می‌دهم که می‌توانند بشریت را دوباره به خواب پیوند دهند، چیزی که بشر از آن محروم شده است ـ یک دیدگاه جدید در موردخواب در قرن بیست‌ویکم.

پ.ن: باید خاطرنشان کرد که نیازی نیست شما کتاب چرا می‌خوابیم را در این چرخه‌ی روایی چهار بخشی بخوانید. در بیشتر بخش‌ها، هر فصل می‌تواند به صورت جداگانه و خارج از ترتیب خوانده شود، بدون اینکه مفهوم زیادی از آن از بین برود.

بنابراین، از شما دعوت می‌کنم که این کتاب را به طورکامل یا جزئی بخوانید. اینکه به سبک سلف‌سرویسی بخوانید یا به‌ترتیب، به سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد.

اگر هنگام خواندن احساس خواب‌آلودگی داشته باشید و بخوابید، نویسنده برخلاف بیشتر نویسندگان دلسرد نخواهد شد. در واقع، براساس موضوع و محتوای کتاب چرا میخوابیم ، به طور جدی نویسنده قصد دارد این نوع رفتار را در شما ترغیب کند.

با دانستن آنچه نویسنده در مورد رابطه‌ی خواب و حافظه می‌داند، عالی‌ترین تعریف و تمجید از وی این است که بداند شما، خواننده‌ی این کتاب، نمی‌توانید در برابر این اصرار به تقویت شدن مقاومت کنید

و بنابراین با خوابیدن، آنچه را که به شما می‌گوید به یاد می‌سپارید. بنابراین، لطفاً احساس راحتی کنید.

 

برای مطالعه مطالب بصورت خلاصه و یا چکیده ای از آنها در اینستاگرام می‌توانید اینجا کلیک کنید.   Babak_Khorramfar@

 

لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست